Have a coupon?
Totalen winkelwagen
Subtotaal | € 559.11 |
---|---|
Verzending |
De verzendopties worden bij het afrekenen geüpdatet. |
Totaal | € 565.31 (inclusief € 28.72 BTW) |
You may be interested in…
In 1325 vertrok Ibn Battoeta (1304 – 1369) uit Tanger voor een pelgrimage naar Mekka. Achtentwintig jaar later keerde hij terug naar Marokko, waar hij met aanstekelijk genoegen zijn avonturen heeft vastgelegd in een levendig en voor die tijd ongewoon persoonlijk verslag.
Ibn Battoeta bereisde, naast de Arabische wereld, Afrika, Turkije, de Russische steppen, India, eilanden in de Indische Oceaan en China. Hij maakte zijn reis met praktisch alle destijds bekende middelen van vervoer, en gedurende de achtentwintig jaar heeft hij veel van de klassieke reisontberingen doorstaan: honger, dorst, hitte, eigenaardig voedsel, koude, beroving, gevangenschap, schipbreuk en slecht gezelschap. Maar hij verhaalt ook van prachtige steden, zijn omgang met slavinnen, een huwelijk met een prinses van de Malediven en een langdurige aanstelling als rechter in Delhi.
‘Dit uiterst boeiende reisverhaal komt des te meer tot zijn recht door het levendige commentaar dat de vertaler, Richard van Leeuwen, erdoorheen vlecht. Hij geeft met vlotte pen alle nodige uitleg bij alles wat Ibn Battoeta tegenkomt. De combinatie is een waar genoegen om te lezen. Verzorgde gebonden uitgave […].’ – NBD Biblion
‘De avonturen en belevenissen van Ibn Battoeta lezen als een avonturenroman.’ De Groene Amsterdammer
‘Hoezo, twintigste-eeuwse reisboeken zijn “in”? Battoeta was pas een reiziger.’ Twentsche Courant
‘Wat een ongemeend boeiend boek is dit, want Battoeta was voor de duvel niet bang en hij had bovendien het bijzondere talent wat hij zag letterlijk en figuurlijk voor de eeuwigheid vast te leggen.’ Provinciale Zeeuwse Courant
€ 26.50
Lees meer
eze verhandeling verduidelijkt meer dan driehonderd wonderen. Evenals zij het wonder verklaart, welke het profeetschap van Muhammed (saw) weergeeft, vormt zijzelf ook een karāmat van dit wonder. Deze verhandeling is in drie opzichten een uitzonderlijk resultaat. Ten eerste: deze verhandeling is op zich een wonderlijke gebeurtenis. Het is namelijk met inhoud van ahadith en met een omvang van meer dan honderd bladzijden in drie à vier dagen, zonder daartoe hadithboeken te raadplegen en geheel vanuit het hoofd, en via een dagelijkse arbeid van twee à drie uur in de bergen en op alle mogelijke plaatsen geschreven en binnen een tijdsbestek van twaalf uur samengesteld. Ten tweede: deze verhandeling leidt ondanks haar lengte noch tot verveling tijdens het schrijven, noch verdwijnt het plezier tijdens het lezen. Deze heeft de luie schrijvers dermate gestimuleerd en gemotiveerd, dat zij zelfs in tijden van verdriet en verdrukking binnen een jaar ongeveer zeventig exemplaren hebben opgeschreven. Degenen die dit hebben ervaren, zijn ervan overtuigd dat dit een karāmat is van zijn profeetschap. Ten derde: negen verschillende onervaren schrijvers die geen enkele kennis hebben van de tawāfuq, hebben zonder dat zij dat van elkaar wisten en voordat wij de tawāfuq hierin konden waarnemen, in de gehele verhandeling de woorden 'eerbiedwaardige boodschapper' en in het vijfde gedeelte ervan het woord 'Qur'ān' op een zodanige wijze in evenredigheid geschreven, dat eenieder, die ook maar over een vonkje heldere denkkracht beschikt, iedere suggestie van toeval totaal zal uitsluiten. Degenen die dit hebben opgemerkt, oordelen met grote beslistheid dat zich hierin een verborgen geheim ligt en dat dit een karāmat is van zijn (saw) wonderen. De principes die aan het begin van deze verhandeling zijn vermeld, zijn van bijzonder belang. Zelfs de ahadith in deze verhandeling, die door bijna alle imams van hadithwetenschappen zijn erkend en als sahīh (betrouwbaar) zijn verklaard, verkondigen gebeurtenissen die betrekking hebben tot zijn (saw) profeetschap. Indien het noodzakelijk zou zijn om de voortreffelijke kenmerken van deze verhandeling te verduidelijken, dient men een boekwerk met dezelfde omvang ervan te schrijven. Om die reden raden wij, degenen die daartoe de wens bespeuren, aan om deze verhandeling op zijn minst eenmaal te lezen.
€ 8.99
Toevoegen aan winkelwagen
De Muqaddima of inleiding op Het boek der voorbeelden is in de tweede helft van de veertiende eeuw geschreven door de Noord-Afrikaanse historicus, geschiedfilosoof en hoge ambtenaar Ibn Khaldûn (1332 – 1406). Het bevat tal van beschrijvingen van de nomadische en stedelijke samenlevingen, met als doel algemene wetmatigheden te onderkennen in de geschiedenis. Dit werk heeft de auteur oorspronkelijk opgezet als een inleiding op de geschiedenis van Arabieren, Berbers en andere volken rond de Middellandse Zee, maar het is een eigen leven gaan leiden, als een afgeronde, kritische verhandeling over de sociale en historische processen die aan het menselijk bedrijf ten grondslag liggen. De analyse is zo helder en veelzijdig dat de auteur in de loop der tijd door uiteenlopende wetenschappers in het Westen is ingelijfd als filosoof, socioloog, econoom en demograaf, en bijna steeds met de toevoeging ‘vader van…’ of `eerste…’. En het is misschien nog allemaal waar ook, want zijn analyse van de geschiedenis is heel veelomvattend en fascinerend. Ibn Khaldûn geeft blijk van helder inzicht, grote denkkracht en originaliteit.
De selectie, vertaling en noten zijn gemaakt door de arabisten Djûke Poppinga en Heleen Koesen. De inleiding is van de Nijmeegse historicus prof. dr. Peter Rietbergen.
Kader Abdolah over De Muqaddima
‘Zijn meesterwerk (…) Ibn Khaldûn is al eeuwen bekend in de oosterse wereld, maar in het westen werd hij pas in de late negentiende eeuw ontdekt. Toen zijn Muqaddima in het Frans werd vertaald werd hij wereldberoemd. Plots werden de historici verrast door een man die al vijfhonderd jaar eerder bijna dezelfde wetten had ontdekt als die waar zij nu mee bezig waren. Ze bestudeerden de Muqaddima en met verbazing namen ze kennis van een oosterling die het fundament voor de sociologie en geschiedenis al in de middeleeuwen op een verfrissende manier had gelegd. Ibn Khaldûn heeft een denkbeeld, een filosofie voor de geschiedenis bedacht die tot in de eeuwigheid zal doorwerken. Hij legt ons uit wat geschiedenis is, hoe het in elkaar steekt en hoe het in zijn werk gaat. (…)
Het eerste luik is een selectie uit de Muqaddima waarvan de Nederlandse arabisten Heleen Koesen en Djûke Poppinga een mooie vertaling hebben gemaakt. Het tweede luik is een bundel essays die vele onderzoekers over Ibn Khaldûn en zijn wereld geschreven hebben. De uitgave is een waardige poging geworden ommet een nobel mens kennis temaken. Lees en bewonder hem!’ in De Volkskrant
€ 24.50
Lees meer